Regulamin Organizacyjny
Zatwierdzony uchwałą Rady Nadzorczej
ZGK w Myszyńcu sp. z o.o.
nr 2/2021
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Zakładu Gospodarki Komunalnej w Myszyńcu
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Niniejszy Regulamin określa zasady działania i organizację Zakładu Gospodarki Komunalnej w Myszyńcu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”), a w szczególności:
1) podstawy funkcjonowania,
2) organy nadzorcze,
3) strukturę organizacyjną,
4) zakres działania z podziałem na poszczególne komórki organizacyjne,
5) zasady działania.
§ 2
1. Spółka działa na podstawie:
1) uchwały Nr XIII/141/20 Rady Miejskiej w Myszyńcu z dnia 25 marca 2020r. w sprawie likwidacji Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Myszyńcu, w celu zawiązania spółki prawa handlowego pod firmą Zakład Gospodarki Komunalnej w Myszyńcu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Myszyńcu;
2) Aktu Założycielskiego Spółki – akt notarialny Rep. A numer 5318/2020 z dnia 15 października 2020 r. sporządzony przez Notariusza Agnieszkę Rusiłowicz, prowadzącą Kancelarię Notarialną w Ostrołęce przy ul. Bogusławskiego 23;
3) ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526 z późn. zm.);
4) ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2019 r., poz. 712 z późn. zm.);
5) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 z późn. zm.);
6) innych przepisów prawnych związanych z jej działalnością.
2. Przedmiot działalności Spółki został wyszczególniony w § 7 Aktu Założycielskiego Spółki.
3. Celem działania Spółki jest w pierwszej kolejności bieżąca realizacja zadań publicznych Gminy Myszyniec, zadań publicznych zleconych Gminie Myszyniec jak też zadań publicznych wynikających z porozumień międzygminnych, których stroną jest Gmina Myszyniec, a w szczególności zadań:
1) utrzymanie kanalizacji, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych,
2) utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych,
3) pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody,
4) powierzonych przez Gminę Myszyniec.
4. Siedziba Spółki mieści się w Myszyńcu przy ul. Dzieci Polskich 10.
§ 3
1. Spółka jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
2. Spółka prowadzi rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz sporządza na jej podstawie bilans, rachunek zysków i strat oraz wymagane prawem sprawozdania.
3. Nabywanie oraz zbywanie mienia Spółki regulują odpowiednio – Akt Założycielski Spółki oraz uchwały Zgromadzenia Wspólników.
II. ORGANY SPÓŁKI
§ 4
1. Organami Spółki są:
1) Zgromadzenie Wspólników,
2) Rada Nadzorcza,
3) Zarząd.
2. Kompetencje poszczególnych organów Spółki określa Akt Założycielski Spółki, a w sprawach w nim nie unormowanych – uchwały Zgromadzenia Wspólników, Regulamin Rady Nadzorczej i Regulamin Pracy Zarządu Spółki – przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów prawa, tj. przede wszystkim Kodeksu spółek handlowych.
3. Do obowiązków i kompetencji Zarządu należą sprawy związane z prowadzeniem spraw Spółki i jej reprezentowaniem, niezastrzeżone do właściwości Zgromadzenia Wspólników i Rady Nadzorczej, wynikające z Aktu Założycielskiego Spółki i z przepisów prawa.
4. Zarząd kieruje Spółką jako zakładem pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy. Prezes Zarządu Spółki, sprawuje funkcję zwierzchnika w stosunku do zatrudnionych w Spółce pracowników.
§ 5
Zgodnie z Aktem Założycielskim Spółki z dnia 15 października 2020 r. Zarząd Spółki jest jednoosobowy i składa się z Prezesa Zarządu.
III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 6
1. Zarząd określa strukturę organizacyjną Spółki, na czele której znajdują się Organy Spółki, o których mowa w § 4 ust. 1.
2. Zasady działania Zarządu określa Regulamin pracy Zarządu Spółki.
3. Strukturę organizacyjną Spółki przedstawia graficzny schemat organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu i będący jego integralną częścią.
4. W Spółce tworzy się następujące komórki organizacyjne:
1) działy,
2) stanowiska pracy.
5. Działy podlegają bezpośrednio Prezesowi Zarządu, zgodnie ze schematem organizacyjnym.
6. Działy i stanowiska pracy są tworzone i likwidowane według bieżących potrzeb przez Prezesa Zarządu Spółki – a jeżeli mają charakter czasowy lub mają zmienną strukturę osobową, to nie jest wymagane ich ujęcie w schemacie organizacyjnym.
7. Obsługa Spółki w zakresie finansowo-księgowym, prawnym, BHP oraz ochrony danych osobowych może być świadczona przez podmioty zewnętrzne.
§ 7
1. W skład Spółki wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Jednoosobowe stanowisko ds. zaopatrzenia, rozpatrywania wniosków i wydawania
warunków przyłączy wodno-kanalizacyjnych,
2) Dział transportu, wywozu nieczystości ciekłych i stałych, w ramach którego przewiduje
się stanowisko operatora maszyn specjalistycznych oraz wieloosobowe stanowisko ds.
wywozu nieczystości stałych i ciekłych,
3) Dział sieci wodno-kanalizacyjnych – Obsługa Klienta, w ramach którego przewiduje się
stanowisko wieloosobowe specjalisty ds. rozliczeń wodnokanalizacyjnych i wystawiania
faktur oraz stanowisko wieloosobowe konserwatora sieci wodno-kanalizacyjnej,
4) Dział oczyszczalni ścieków i przepompowni, w ramach którego przewiduje się
stanowisko konserwatora maszyn i urządzeń oczyszczalni ścieków oraz stanowisko
wieloosobowe robotnika gospodarczego.
§ 8
Do wspólnego zakresu działania komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1) przygotowywanie planów, norm, wytycznych oraz sporządzanie analiz i wniosków wymaganych przez Zarząd Spółki,
2) sporządzanie sprawozdawczości statystycznej,
3) analiza wystąpień pokontrolnych organów kontroli i innych organów państwowej kontroli zewnętrznej oraz przygotowanie wyjaśnień, bądź udzielania odpowiedzi w przedmiocie tych wystąpień, jak również realizacja wniosków pokontrolnych, zapewnienie przestrzegania tajemnicy państwowej i służbowej, wnioskowanie zmian do przepisów, prowadzenie aktualnego zbioru przepisów służbowych.
§ 9
1. Prezes Zarządu Spółki kieruje pracą wszystkich działów i komórek Spółki.
2. Prezes Zarządu oraz upoważnieni przez niego pracownicy Spółki czuwają w szczególności nad:
1) organizacją pracy działów, zapewnieniem pracownikom odpowiednich warunków pracy oraz sprawowaniem nadzoru nad terminowym załatwianiem spraw służbowych,
2) przestrzeganiem przepisów BHP oraz sprawowaniem nadzoru nad przestrzeganiem przepisów BHP przez pracowników Spółki,
3) merytoryczną i formalną oceną oraz wstępną aprobatą projektów opracowań przedstawionych Prezesowi Spółki do zatwierdzenia i podpisu,
4) właściwym pod względem fachowym doborem pracowników i oceną ich kwalifikacji,
5) przestrzeganiem oraz ogólnym nadzorem nad przestrzeganiem przez poszczególnych pracowników podstawowych obowiązków pracowniczych wynikających z obowiązujących przepisów prawa pracy,
6) opracowywaniem oraz dokonywaniem niezbędnych usprawnień w działaniu poszczególnych działów Spółki,
8) koordynowaniem i nadzorowaniem pracy komórek organizacyjnych w sposób zapewniający terminowe wykonywanie zadań gospodarczych i osiąganie prawidłowych wyników ekonomiczno-finansowych,
9) terminowym sporządzaniem sprawozdań.
3. W przypadku nieobecności Prezesa Zarządu jego obowiązki, w zakresie udzielonego umocowania, może przejąć osoba wyznaczona przez Zarząd Spółki.
4. W przypadku nieobecności pracownika, jego zastępstwo wyznacza Prezes Zarządu.
§ 10
1. Obsługa finansowo-księgowa prowadzi i koordynuje całokształt zagadnień ekonomiczno-finansowych Spółki w zakresie:
1) organizacji finansów i rachunkowości,
2) wdrożenia i doskonalenia wewnętrznego obiegu dokumentacji finansowej,
3) prowadzenie rachunkowości spółki zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
4) zasad prowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji,
5) prowadzenie gospodarki finansowej Spółki zgodnie z obowiązującymi zasadami,
6) analiza wykorzystania środków będących w dyspozycji Spółki,
7) wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków,
8) wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów
finansowych Spółki oraz ich zmiany,
9) następczej kontroli operacji gospodarczych Spółki stanowiących przedmiot księgowań.
10) prowadzenie spraw kadrowo - płacowych.
§ 11
1. Zadania i kompetencje poszczególnych działów i stanowisk pracy:
1) Jednoosobowe stanowisko ds. zaopatrzenia, rozpatrywania wniosków i wydawania
warunków przyłączy wodno-kanalizacyjnych:
a) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o przyłącze wodno-kanalizacyjne,
b) wydawanie warunków przyłączy wodno-kanalizacyjnych,
c) zakupy towarów i usług, w tym zamówienia publiczne,
d) wykonywanie innych zadań zleconych przez Prezesa Zarządu.
2) Dział transportu, wywozu nieczystości ciekłych i stałych:
a) sprawy transportowe,
b) wywóz nieczystości ciekłych i stałych,
c) prowadzenie spraw związanych z kanalizacją sanitarną i ogólnospławną,
d) zbieranie od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych i pozostałych,
e) zagospodarowywanie, w tym dosegregowywanie odebranych odpadów,
f) transport odpadów,
g) prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych,
h) prowadzenie spraw dotyczących ochrony środowiska,
i) nadzór nad osobami skazanymi, skierowanymi do Spółki przez sąd w celu wykonania
prac społecznie użytecznych,
j) utrzymanie i naprawa taboru samochodowego, maszyn, urządzeń i sprzętu,
k) wykonywanie usług warsztatowych,
l) wykonywanie remontów i napraw obiektów, lokali i ich wyposażenia,
m) wykonywanie innych zadań zleconych przez Prezesa Zarządu.
3) Dział sieci wodno-kanalizacyjnych – Obsługa Klienta:
a) prowadzenie rozliczeń wodno-kanalizacyjnych,
b) wystawianie faktur,
c) konserwacja i naprawy sieci wodno-kanalizacyjnych,
d) wykonywanie innych zadań zleconych przez Prezesa Zarządu.
4) Dział oczyszczalni ścieków i przepompowni:
a) prowadzenie oczyszczalni ścieków i przepompowni,
b) konserwacja i naprawy maszyn i urządzeń oczyszczalni ścieków i przepompowni,
c) transport odpadów,
d) wykonywanie innych zadań zleconych przez Prezesa Zarządu.
2. Zadania inwestycyjne własne i zlecone będą prowadzone przez poszczególnych pracowników działów związanych merytorycznie z daną inwestycją.
3. Remonty i naprawy obiektów, lokali i ich wyposażenia są zlecane i nadzorowane przez Prezesa Zarządu bądź upoważnionego pracownika Spółki.
4. Szczegółowy zakres zadań poszczególnych pracowników zawierają indywidualne zakresy obowiązków wynikających z zajmowanych stanowisk pracy.
5. Prezes Zarządu Spółki sprawuje kontrolę w ramach nadzoru nad działaniem wszystkich komórek organizacyjnych.
IV. ZASADY DZIAŁANIA SPÓŁKI
§ 12
1. Szczegółową organizację i zasady funkcjonowania poszczególnych dziedzin działalności Spółki Zarząd Spółki określa w drodze stosownych regulaminów.
2. Regulaminy, o których mowa w ust. 1, oraz inne decyzje Zarządu Spółki zastrzeżone przez obowiązujące prawo do wyłącznej kompetencji Zarządu Spółki (np. decyzje, instrukcje, zasady postępowania, polecenia służbowe), mogą być wprowadzane przez Zarząd Spółki w szczególności w formie uchwały bądź zarządzenia.
3. Regulaminy, zarządzenia wewnętrzne, instrukcje, pisma ogólne i informacje podawane są do wiadomości pracowników zgodnie z przyjętymi zasadami obiegu korespondencji.
§ 13
1. W zakresie czynności formalnych, administracyjnych, finansowych oraz gospodarczo-usługowych Spółka obsługuje klientów od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 15:00 z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
2. Prezes Zarządu Spółki przyjmuje strony w sprawach skarg i wniosków w każdy wtorek w godz. 9:00 – 11:00, a w przypadkach pilnych bezzwłocznie. W przypadku nieobecności Prezesa Zarządu w sprawach skarg i wniosków przyjmuje upoważniony pracownik Spółki.
3. Kontrola wewnętrzna w Spółce prowadzona jest przez Prezesa Zarządu Spółki bądź upoważnionego pracownika.
4. Upoważnień i pełnomocnictw do załatwienia określonych spraw służbowych, udziela na wniosek pracownika bądź z własnej inicjatywy Prezes Zarządu Spółki.
8. Pieczątki, druki, blankiety, reklamówki oraz inne oznaczenia wizualne charakteryzujące Spółkę mogą być wykonane tylko po uzyskaniu akceptacji Prezesa Zarządu Spółki.
§ 14
1. Wszystkich pracowników Spółki obowiązuje zakaz wynoszenia, wydawania lub przekazywania jakichkolwiek dokumentów i informacji dotyczących Spółki lub innych powiązanych podmiotów, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością, z wyjątkiem tych, których przekazanie na zewnątrz stanowi integralny element kompleksowego załatwienia sprawy w ramach zleconych obowiązków.
2. Udostępnianie lub przekazywanie przedsiębiorcom, urzędom, instytucjom, innym podmiotom prawnym materiałów informacyjnych, danych statystycznych i innych dokumentów lub informacji służbowych wymaga akceptacji Prezesa Zarządu Spółki lub osoby posiadającej odpowiednie umocowanie.
V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 15
1. Niniejszy Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników Spółki.
2. Zmiana Regulaminu wymaga trybu przewidzianego dla jego nadania.
3. Regulamin wchodzi w życie z dniem jego zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą Spółki, z mocą obowiązującą od 01.03.2021r.